Monday, May 24, 2010

Kemanisan iman dalam kehidupan

Assalamualaikum semua...

Soalan lazim - apakah iman? Iman adalah mempercayai kewujudan Allah dengan sepenuh hati. Disebutkan oleh Ibnu Majah, diriwayatkan oleh Saidina Ali RA, Rasulullah berkata "‘Iman adalah mempercayai dengan sepenuh hati, mengatakannya dengan lidah, dan melakukannya dengan perbuatan".



Kita selalu dengar orang berkata, kemanisan iman, kemanisan iman. Bagaimanakah rasa manisnya iman tu? Pernah tak kita rasa? Macam mana cara nak rasa manisnya iman? Orang-orang biasa macam kita ni, boleh tak capai tahap merasa 'Iman Manis' ni? Jawabannya, boleh! Allah tak cakap pun kita tak boleh kan. Yang Allah cakap,



(Surah Al-Baqarah: 137)

"Maka jika mereka beriman kepada apa yang kamu telah beriman kepadanya, sungguh mereka telah mendapat petunjuk; dan jika mereka berpaling, sesungguhnya mereka berada dalam permusuhan (dengan kamu)",



or in English (I find this translation easier to understand)

"If they believe the way you believe (Sahabah), they will be guided. And if they go astray, they will be in complete contradiction..."



Kita semua boleh merasai keimanan, kerana it's all up to us. Nak petunjuk, or nak berpaling?



So, bagaimana nak capai kemanisan iman? Kemanisan iman, boleh dicapai apabila segala apa yang kita buat, adalah kerana Allah Ta'ala, Lillaahita'ala. Not for any other worldly or selfish reason, but for Allah Ta'ala.

'Selangkah kita kepada Allah, seribu langkah Allah mendekati kita'. Lagi dekat kita dengan Allah, lagi manis rasanya kehidupan kita. So start your first step now.

1 comment: