Saturday, May 22, 2010

7 Tingkat Neraka

Assalamualaikum...
Panasnya api kan? There was one time in the kitchen, i was trying to reach a spice bottle, over a steaming rice cooker. Being a clumsy person I am, my outstretched arm hovered directly over the steam. Ya Allah, peritnya kulit! Melecur, and sampai sekarang ada lagi parut warna dark brown on my arm. I hope my hubby does not find it ugly...

Itu baru steam dari periuk nasi, sikit pulak tu. Bayangkan api yang marak membakar di neraka Allah. Api yang dikatakan tersangat panas, ia berwarna hitam! Now, a black fire? We've never seen it, right? Setakat yang kita tahu, api yang paling panas tu, warna biru kan? Or at least, that's what my science teacher told me dulu. Tapi, since Allah yang cakap 'api hitam' di dalam Qur'an, kita wajiblah percaya.

Well, well, Qur'an never ceases to amaze me. Ada seorang pakar dari Barat (you have to excuse my weak memory, i can never remember people's names...) yang mengatakan, peringkat kepanasan api itu, menukarkan warnanya. Dari merah menjadi putih kebiru-biruan, dan kalau lebih panas lagi, ia menjadi hitam! Masya Allah.

Hari tu, saya terdengar usrah di radio IKIM.fm. Seorang ustaz ada menyebut yang Neraka ada 7 tingkat. Dan setiap tingkat telah dikhususkan siapa penghuninya.
  1. Hawiah (paling dasar) - untuk kaum Nabi Musa yang tidak beriman.
  2. Al-jaheem - untuk Musyrikin (orang musyrik)
  3. Sakkar - Orang yang tidak bersolat dan percaya pada agama selain Islam
  4. Ladzar - Orang-orang Majusi (penyembah api) dan yang seumpamanya
  5. Hutomah - Orang Yahudi
  6. Hazeez (kalau tak silap dengar) - untuk orang Nasara
  7. Tingkat paling atas - untuk kalangan orang Islam yang melakukan dosa-dosa besar dan tak sempat bertaubat apabila mati.

Mesti ada antara you guys readers yang hati kecilnya yang nakal berbisik "few... at least orang Islam yang melakukan dosa-dosa besar, neraka yang paling atas. Mesti paling tak panas". Para pembaca yang saya kasihi atas dasar keimanan sekelian, iya, ia paling tak panas. Tapi, neraka yang paling tak panas itu, adalah berkali kali kali kali kali ganda panasnya daripada api di dunia ini. Api Hitam, can you imagine? Ada tak api hitam di dunia ni? If steam from a rice cooker hurts can you imagine being burnt in a furnace of black fire? Astaghfirullah.

And as if that is not enough, do you know macam mana Allah akan mengoptimumkan kesengsaraan dalam neraka nanti? Penghuni neraka, Allah jadikan sangat besar. Dikatakan bahawa gigi penghuni neraka adalah sebesar Bukit Uhud (batu kecil from Bukit Uhud pun, lagi besar dari gigi saya). Kenapa besar? Sebab Allah nak make sure, ada banyak kawasan tubuh untuk merasa perit siksaan. Sampai macam tu sekali? Ya, sampai macam tu sekali!

Maka insaflah semua, termasuklah saya. Astaghfirullahaladzim....

No comments:

Post a Comment